'Έχω διαβήτη. Μπορώ να καταναλώσω αλκοόλ;

Έχω διαβήτη. Μπορώ να καταναλώσω ποτό με αλκοόλ;


Η κατανάλωση αλκοόλ είναι γεγονός ότι συνδυάζεται συχνά με τις κοινωνικές μας συναναστροφές. Η παρέα ευθυμεί, τα άγχη φεύγουν για λίγο από το μυαλό μας, η κούραση δίνει τη θέση της σε μια γλυκιά χαλάρωση έχοντας καταναλώσει μία μικρή ποσότητα αλκοόλ. Πέραν αυτού είναι γνωστή όμως και η καρδιοπροστατευτική δράση της μέτριας κατανάλωσης αλκοόλ. Γιατί λοιπόν να μην θέλει κανείς να απολαμβάνει που και που, με μέτρο πάντα, ένα ποτηράκι κρασί για παράδειγμα;

Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη;

Είναι το ίδιο ασφαλές για εκείνον να καταναλώσει αλκοόλ; Η απάντηση με δύο λέξεις θα ήταν ναι αλλά με προσοχή και υπό προϋποθέσεις. Και αυτό γιατί η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης ενώ από την άλλη η υπερβολική κατανάλωσή του μπορεί να οδηγήσει σε υπογλυκαιμία. Όταν το αλκοόλ καταναλώνεται μετά από παράλειψη ενός γεύματος είτε έπειτα από έντονη φυσική δραστηριότητα επίσης μπορεί να οδηγήσει σε βαριά υπογλυκαιμία.  Αξίζει να αναφερθεί ότι η κατανάλωση αλκοόλ θεωρείται υπεύθυνη για το 20% των υπογλυκαιμικών επεισοδίων σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1. Σε γενικές γραμμές το αλκοόλ προκαλεί πιο συχνά υπογλυκαιμία παρά το αντίθετο, ενώ φαίνεται ότι το αποτέλεσμα της κατανάλωσης αλκοόλ στα άτομα με διαβήτη εξαρτάται και από παράγοντες όπως είναι η ποσότητα του αλκοόλ που καταναλώνεται, το είδος του ποτού, η ταχύτητα με την οποία το καταναλώνουμε, η σωματική διάπλαση του ατόμου , η άσκηση και η κατανάλωση ή μη κάποιου γεύματος.

Σας παρουσιάζουμε λοιπόν μερικές χρήσιμες συμβουλές προκειμένου να αποφύγετε τα υπογλυκαιμικά επεισόδια όσο απολαμβάνετε το αγαπημένο σας ποτό:

  • Μην πίνετε ποτέ αλκοόλ έχοντας άδειο στομάχι. Έτσι μειώνουμε την πιθανότητα να εμφανιστεί υπογλυκαιμία.
  • Ιδιαίτερα τα άτομα που κάνουν χρήση ινσουλίνης, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να περιορίζουν το φαγητό τους όταν καταναλώνουν αλκοόλ, γιατί ακόμη και μέτριες ποσότητες αλκοόλ μπορεί να οδηγήσουν σε υπογλυκαιμία.
  • Για ακόμη μεγαλύτερη προστασία από την υπογλυκαιμία προτιμήστε τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες, όπως για παράδειγμα πατάτες, ρύζι, ζυμαρικά, ψωμί, κρακεράκια, κριτσίνια ολικής αλέσεως, φρούτα.
  • Όταν έχετε καταναλώσει αλκοόλ, και κυρίως τις βραδινές ώρες, μην ξεχάσετε να φάτε ένα μικρό σνακ πλούσιο σε υδατάνθρακες προ ύπνου. Όπως και να έχει ελέγξτε οπωσδήποτε το σάκχαρό σας πριν κοιμηθείτε.
  • Όταν ξυπνήσετε μην παραλείψετε το  πρωινό σας γεύμα. Ιδανικά μετά την βραδινή κατανάλωση αλκοόλ προσπαθήστε να μην το παρακάνετε με το ύπνο. Σηκωθείτε πάνω κάτω την συνηθισμένη σας ώρα και ελέγξτε το σάκχαρό σας.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση γλυκών ποτών και λικέρ που περιέχουν αρκετή ζάχαρη.
  • Μην προσθέτετε ανθρακούχα αναψυκτικά στο ποτό σας καθώς συμβάλλουν στη γρηγορότερη απορρόφηση του αλκοόλ και άρα σε πιθανή πρόκληση υπογλυκαιμίας.
  • Το αλκοόλ δεν θα πρέπει να καταναλώνεται μετά από έντονη άσκηση.
  • Πίνετε αργά το ποτό σας. Συχνά βιαζόμαστε να πιούμε για παράδειγμα την μπύρα μας προκειμένου να την απολαύσουμε παγωμένη. Προσοχή όμως καθώς ειδικά η μπύρα περιέχει και ποσότητα υδατάνθρακα.
  • Θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί πολλά από τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας μοιάζουν με εκείνα της μέθης. Γνωρίζατε ότι 20 έως 25 γραμμάρια αιθυλικής αλκοόλης, δηλαδή περίπου 57ml ποτού υψηλών αλκοολικών βαθμών, αρκεί για να προκαλέσει υπογλυκαιμία σε ένα άτομο που δεν έχει φάει για αρκετές ώρες;
  • Η υπογλυκαιμία μπορεί να εμφανιστεί ακόμη και μετά από 24 ώρες από την κατανάλωση αλκοόλ.

 

Υπάρχουν όμως και κατηγορίες ατόμων που θα πρέπει να αποφεύγουν εντελώς την κατανάλωση αλκοόλ και αυτές είναι:

  • Διαβητικοί εξαρτώμενοι από ινσουλίνη με αρρύθμιστο σάκχαρο.
  • Διαβητικοί με αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων
  • Διαβητικοί με νεφροπάθεια, νευροπάθεια ή παθήσεις τους ήπατος.
  • Εγκυμονούσες και μητέρες που θηλάζουν

 

Πάσχω από σακχαρώδη διαβήτη λοιπόν δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να απολαύσω ένα ποτό στην έξοδό μου με φίλους. Μην ξεχνάτε όμως ότι αν το σάκχαρό σας δεν είναι ρυθμισμένο θα πρέπει να μεριμνήσετε πρώτα για αυτό προτού εντάξετε το αλκοόλ στις διατροφικές σας συνήθειες. Ακόμη όμως και αν ο γιατρός σας έδωσε το «πράσινο φως» για την κατανάλωση αλκοόλ μην ξεχνάτε όλα τα παραπάνω tips που αναφέρθηκαν για να αποφύγετε οποιοδήποτε ανεπιθύμητο συμβάν!